Veckobrev

Vecka 23

Hej!

Nu har sista "riktiga" skolveckan för terminen gått. Den här veckan har vi bland annat avslutat vårt geografitema och diskutera några kluringar som har med bråk och klockan att göra. Eleverna har också i sina grupper fått göra en trailer om vår dag på Skansen. Vi avslutade veckan med att fira att eleverna har läst ÖVER 20.000 sidor tillsammans sedan starten av årskurs 3. Jag är så imponerad! Läsningen är ju så viktig för ett ökat ordförråd och därmed en ökad läsförståelse.

Nästa vecka är det bara en dag i skolan innan skolavslutningen på tisdag. Då ska eleverna får städa ur sina bänkar och vi ska hjälpas åt att ställa iordning klassrummet inför sommaren och de nya eleverna som ska "ta över" klassrummet i höst. Imorgon måndag önskar jag att alla elever tar med sig varsin påse som de kan lägga alla sina saker i. De kan givetvis också lägga sakerna i sina ryggsäckar om det skulle passa bättre. Måndagen avslutas med att eleverna får titta på den årliga brännbollsmatchen mellan pedagoger och elever i årskurs 6. Eleverna slutar efter brännbollen, någon gång kl. 13.30-14.00.

Det är fortfarande några elever som inte har lämnat tillbaka sina läsläxeböcker. Jag vill att de tar med sig boken till skolan så fort som möjligt.

På tisdag 13/6 är det skolavslutning. Vi börjar på skolgården kl. 8.30. Inbjudan och program för dagen kommer i ett separat blogginlägg. Efter den gemensamma delen samlas klasserna i sina respektive klassrum. I klassen har vi kommit överens om att vi ska ha "knytis". Det innebär att de som vill tar med sig fika. Av erfarenhet från förra året behöver inte alla ta med sig fika, eftersom det blev en hel del över. Jag kommer också att bjuda på något.

Jag önskar er en fortsatt härlig söndag!

Vecka 22

Hej!

I det förra blogginlägget kan ni läsa om vår dag på Skansen i onsdags. Det är tre elever som har skrivit inlägget. Vilken härlig dag det var! Det var kul att hitta på något annorlunda såhär i slutet på terminen när alla börjar bli lite trötta.

Här kommer lite information om de sista dagarna fram till och med skolavslutningen:

- Nästa vecka är de ingen skola måndag-tisdag (5-6/6) eftersom det är nationaldagen den 6 juni. Fritids är öppet som vanligt på måndagen.
- Tyvärr är simningen inställd nästa vecka. Eleverna kommer att ha idrott som vanligt istället.
- Någon gång under nästa vecka (eller eventuellt dagen innan skolavslutningen) kommer eleverna att få städa ur sina bänkar. Därför skulle jag önska att alla elever tar med sig varsin plastpåse som de kan lägga sina grejer i, för att sedan kunna ta med sig dem hem.
- Måndag 12/6 (dagen innan skolavslutningen) är det ingen slöjd. Istället ska klassen titta på den årliga brännbollsmatchen mellan pedagogerna och eleverna i årskurs 6. Eleverna slutar efter brännbollen, någon gång kl. 13.30-14.00.
- Tisdag 13/6 är det skolavslutning. Vi börjar på skolgården kl. 8.30 för en gemensam del. Därefter samlas vi i klassrummet. I klassen har vi kommit överens om att vi ska ha "knytis". Det innebär att de som vill tar med sig sitt eget fika. Av erfarenhet från förra året behöver inte alla ta med sig fika, eftersom det blev en hel del över. Jag kommer också att bjuda på något.

Jag önskar er en trevlig långhelg!

Vecka 21

Hej!

Ännu en vecka har gått och det var en kort vecka. Nästa vecka är den sista hela veckan innan sommarlovet och det kommer att vara en händelserik vecka. 

På måndag är det öppet hus kl. 16-18 i vita paviljongen. Då har ni chansen att se nationella proven. Ni behöver inte boka tid innan, utan det går bra att komma närsomhelst under den här tiden. Däremot ber jag er respektera sluttiden.

På onsdag ska vi till Skansen med 3A. Tidigare i veckan skrev jag ett långt inlägg med all information om dagen. Läs det!

På torsdag kl. 18.00-21.00 bjuder Sandra och Christian in alla elever i årskurs 3 till fest i vita paviljongen. Alla elever är välkomna, även de som inte går på fritids. Även föräldrar är välkomna.

Vecka 23 är det simvecka. 3B simmar onsdag 7 juni och torsdag 8 juni.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Vecka 20

Hej!

Äntligen har fått lite sommarvärme! Vi får hoppas att det håller i sig även nästa vecka. Nu är det inte långt kvar till sommarlovet, vilket brukar innebära att det händer en hel del i skolan. Här kommer lite information inför de kommande veckor.

  • Måndagen den 29 maj kl. 16.00-18.00 är det öppet hus i vita paviljongen. Under den här tiden har elever och föräldrar chansen att se nationella proven. Jag kommer att finnas där för eventuella frågor och funderingar. Ni behöver inte boka tid innan, utan det går bra att komma närsomhelst under den här tiden. Däremot ber jag er respektera sluttiden som är kl. 18.00.
  • Onsdagen den 31 maj ska vi till Skansen tillsammans med 3A. Det finns plats för några föräldrar att följa med, så hör av er till mig om ni är intresserade. Mer information om Skansen kommer nästa vecka.
  • Torsdagen den 1 juni kl. 18.00-21.00 kommer Sandra och Christian anordna en fest för alla elever i årskurs 3 i vita paviljongen. Alla elever är välkomna, även de som inte går på fritids. Även föräldrar är välkomna och om ni har några frågor är det bara att höra av sig till Sandra.
  • Nästa vecka på onsdag kommer eleverna att få träffa sin nya lärare Carina Davidsson en liten stund på förmiddagen. Christian kommer att följa med dem, medan jag träffar mina nya elever.


Glöm inte att det inte är någon skola nästa vecka på torsdag och fredag eftersom det är Kristi himmelsfärd på torsdagen. På fredagen är dock fritids öppet som vanligt.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 19

Eleverna har redan berättat lite om veckan, så här kommer lite annan information:

- Nästa vecka är det utegympa för eleverna.
- Det är simvecka 23. Jag återkommer med vilka dagar som är aktuella för vår klass.
- På tisdag är jag borta hela dagen på en bedömarträff för nationella proven. Då kommer Christian tillsammans med någon annan pedagog ha hand om klassen.
- På onsdag kl. 16.00-19.00 är det gemensam utbildning för all ordinarie personal. Från kl. 15.45 kommer det att vara vikarier och timanställda på fritids. Om ni har möjlighet så är vi tacksamma om ni kan hämta era barn tidigare den dagen. Meddela fritids om ni kan det.
- På rektorns blogg kan du läsa lite om tjänstefördelningen nästa läsår.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Vecka 18

Hej!

Ännu en vecka har gått och nu är vi inne i maj. Hittills bjuder maj på fantastiskt väder och jag hoppas att det håller i sig även nästa vecka.

Här kommer lite blandad information:

  • På grund av lite schemaändringar för idrottsläraren, kommer eleverna ha idrott lite senare på onsdagar.
  • Nu har de flesta eleverna gjort alla nationella proven. Vecka 19 och 20 är det uppsamlingsveckor och då får de elever som har missat något prov göra det/dem. Tisdagen den 16 maj är jag borta hela dagen på en bedömarträff. Då kommer Christian tillsammans med någon annan pedagog ha hand om klassen. När alla proven är rättade kommer jag och 3As lärare Maria att bjuda in er till ett öppet hus. Då får era barn chansen att visa proven för er och jag finns där om ni har några frågor och funderingar.
  • På tisdag nästa vecka är det fritidshemmens dag. Den här dagen slutar eleverna kl. 13.00, eftersom fritids ska ha en gemensam aktivitet för fritidsbarnen. De elever som inte går på fritids får gå hem då, men givetvis får de vara kvar på fritids fram till kl. 14 om ni önskar. Hör av er till mig i så fall.
  • Onsdagen den 31/5 har jag och Maria planerat en heldagsutflykt till Skansen! Vi vill göra något tillsammans som ett avslut på ett bra och lärorikt år. Om någon av er föräldrar skulle vilja följa med så har vi några platser över. Hör av er till oss i så fall! Mer information om dagen kommer längre fram.

Jag önskar er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 17

Eleverna har redan berättat lite om vad vi har gjort i veckan, så här kommer lite annan information.

Den här veckan har eleverna gjort tre nationella prov i matematik och nästa vecka kommer de göra de tre sista proven. Därefter har vi två uppsamlingsveckor där elever som av någon anledning inte har gjort något/några prov får göra dem. När vi sedan har rättat alla proven kommer jag att bjuda in er föräldrar till ett öppet hus. Då får eleverna chansen att visa hur det har gått för dem och jag finns där för att besvara eventuella frågor och funderingar som ni har. Jag återkommer med datum och tid för öppet hus.

Fredagen den 12 maj är jag tjänstledig eftersom jag ska på bröllop. Christian och Sairah kommer att ta hand om klassen när jag är borta.

Onsdagen den 17 maj kl. 16.00-19.00 är det gemensam utbildning för all ordinarie personal. Från kl. 15.45 kommer det att vara vikarier och timanställda på fritids. Om ni har möjlighet så är vi tacksamma om ni kan era barn tidigare den dagen. Meddela fritids om ni kan det.

Jag vill avsluta veckobrevet med att säga hur stolt jag är över eleverna som dansade på stora scenen på Kulturum i tisdags. Barnen har arbetat hårt med att skapa och öva in dansen tillsammas!

Trevlig valborg till er alla. Vi ses på tisdag!

Vecka 16

Från och med den här veckan kommer veckobrevet att vara uppdelat i två delar, en del som eleverna turas om att skriva och en del som jag skriver. Eleverna kommer att skriva lite om vad vi har gjort under veckan, medan jag informerar om andra saker. Den här veckan vill jag informera om följande saker:

Nästa veckan är det dansuppvisning för de elever som går på dansen en gång i veckan på kulturskolan. De elever som inte dansar ska följa med och se på uppvisningen. Dansuppvisningen är på kulturum på tisdag 25/4 kl. 8.45. Jag önskar att eleverna kommer till skolan kl. 8.15 den här dagen, så att vi är säkra på att vi hinner i tid till kulturum.

Föräldrar till de barn som dansar har blivit erbjudna att komma och titta. Jag gav biljetterna till era barn den här veckan. På biljetten står all information om var och när dansuppvisningen är. Ni får gärna komma med ert barn till skolan och gå med oss till kulturum. På så sätt är ni säkra på att ni hittar dit.

Flera elever i klassen har kodat sina egna spel. Länkarna till dessa spel hittar ni under fliken "Spel" i menyraden ovan.

Glöm inte att det är simvecka nästa vecka. Vi simmar på måndag (24/4) och onsdag (26/4). På onsdagen simmar vi kl. 12-13. Vi kommer inte att hinna ha någon lektion efter simningen så eleverna får gå hem/till fritids då. Eventuellt blir det lite tidigare än kl. 14, beroende på hur lång tid det tar för eleverna att byta om och gå hem.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 14

Hej!
Veckorna rullar på och nu är vi framme vid påsklovet. I veckan har vi arbetat vidare med lite blandade uppgifter i matematiken. Eleverna har också fått göra en läsförståelseuppgift. Läsförståelse är något som man kanske oftare brukar koppla ihop med ämnet svenska, men det är minst lika viktigt i matematiken (och andra ämnen). Matematiken är full av svåra begrepp som eleverna måste behärska för att kunna lösa uppgifterna. Många av eleverna tyckte att läsförståelseuppgiften var svår. Vi behöver arbeta ännu mer med matematikens begrepp.
Vad gäller nationella proven så har jag den här veckan lyssnat till elevernas enskilda högläsning med efterföljande textsamtal. Nästan alla elever har gjort det, men det är några kvar som får göra det efter påsklovet. Därefter är proven i svenska/svenska som andraspråk klara. Direkt efter påsklovet kommer vi också att börja med nationella proven i matematik. Vi har fram till och med vecka 20 att göra klart proven, men vi planerar att bli klara redan vecka 18. Det ger också ett par veckor att samla upp elever som eventuellt har missat något prov. Jag återkommer längre fram med mer information om proven i matematik.
Annars i svenskan så har eleverna fått göra berättelser i appen Toontastic. Det är en mycket kreativ app där eleverna bland annat kan skapa olika karaktärer och miljöer. Eleverna verkar tycka att det är mycket roligt, vilket blir tydligt i deras kreativitet. Jag ser fram emot att se vad de har skapat.
Jag önskar er en härlig ledighet med både lek och vila. Vi ses igen tisdagen den 18 april! J

Vecka 13

Hej!
Den här veckan har det gått både vattkoppor och magsjuka på skolan bland eleverna. Vår klass har dock haft turen att vara ganska förskonade, men det är ett bra tillfälle för mig att påminna om vilka restriktioner som gäller för magsjuka. Om ert barn får ont i magen eller kräks är det viktigt att hen stannar hemma. Barnet måste vara symptomfri i 48 timmar innan hen kan gå till skolan. Under sådana här perioder är det extra viktigt att vara noga med hygienen och tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten. Vi på skolan är också extra noga med att kontakta vårdnadshavare/skicka hem elever vid minsta misstanke att det kan röra sig om magsjuka.
Eleverna har gjort två nationella prov i svenska/svenska som andraspråk den här veckan. I onsdags fick de läsa en faktatext och svara på frågor som är kopplade till den. I torsdags fick de sedan skriva en egen faktatext med hjälp av ett antal stödord. Nästa vecka kommer vi att börja med elevernas enskilda högläsning och efterföljande textsamtal. Det är det sista provet i svenska/svenska som andraspråk. Jag ska försöka att hinna med så många elever som möjligt, men vissa kommer att få göra det efter påsklovet.
I matematiken har eleverna fått räkna lite blandade uppgifter. Eleverna har fått varsitt häfte med uppgifter från gamla nationella prov. Det här kommer vi att fortsätta med nästa vecka. Däremot kommer det att vara lite extra fokus på uppställning, eftersom många elever tycker att det är svårt.
I NO:n har vi nyligen påbörjat ett nytt temaområde om vatten, luft, ljud och ljus. I tisdags hade vi en mycket rolig och lärorik lektion, där eleverna fick i uppdrag att smälta en isbit. Eleverna var mycket uppfinningsrika och hade alla möjliga idéer, allt från att sitta på isbiten till att lägga den i en kopp med varmt vatten. Innan de genomförde experimentet fick de göra en förutsägelse (gissning) om hur lång tid de trodde att det skulle ta för isbiten att smälta. Nästa vecka ska vi göra ett nytt experiment. Det ska bli spännande att se vilka resultat vi kommer fram till då.
Hittills har det varit jag som har uppdaterat bloggen, men framöver är det tänkt att eleverna ska involveras allt mer. Efter påsklovet är det eleverna som kommer att turas om att berätta om vad vi har gjort under veckan.
Med det önskar jag er en trevlig helg! J

Vecka 12

Hej!
Den här veckan har vi i matematiken arbetat vidare med tabeller och diagram. Eleverna har fått genomföra olika undersökningar, både i par och gemensamt i helklass. Därefter har de fått redovisa resultaten av undersökningarna i olika former av diagram. I måndags hade vi också besök av två elever från årskurs 6. De presenterade och lärde oss om appen Numbers. Numbers är Apples motsvarighet till Excel. Då fick eleverna möjlighet att på ett mycket enkelt sätt presentera sina undersökningar i digitala diagram. Det var en mycket lyckad lektion, och som lärare är det alltid fantastiskt att se hur elever lär andra elever.
I torsdags var vår IT-pedagog Micke åter i klassen och kodade med oss, vilket han brukar vara på torsdagar. Det brukar vara ett uppskattat inslag i elevernas undervisning. Hittills har vi kodat via sidan code.org, men framöver har vi planerat att koda på lite andra sätt. I torsdags gav Micke oss ett litet smakprov på Swift Playgrounds. Det är en kodningsapp för iPads vilken lär eleverna Swift, som är Apples egna programmeringsspråk.  
Annars i veckan så har eleverna gjort två nationella prov i svenska/svenska som andraspråk. I onsdags fick eleverna läsa en berättande text och svara på frågor som är kopplade till den. I torsdags fick de sedan skriva en berättande text. Nästa vecka kommer eleverna genomgå samma process fast med faktatext.
Jag önskar er en fortsatt trevlig helg! J

Vecka 11

Hej!
Den här veckan har eleverna gjort sitt första nationella prov, nämligen den muntliga delen i svenska/svenska som andraspråk. Nästa vecka kommer eleverna att läsa en berättande text och svara på frågor som är kopplade till den, samt skriva en berättande text. Någon gång i maj, efter att alla proven är gjorda och rättade, kommer ni ha möjlighet att träffa mig och diskutera proven. Exakt hur det kommer att gå till har jag inte bestämt än. Eventuellt blir det i form av ett ”öppet hus”.
Annars i svenskan så har vi arbetat en del med den berättande strukturen den här veckan, det vill säga hur man kan bygga upp en berättelse med början, mitten och slut. Då har eleverna både fått dramatisera den berättande strukturen, och jämföra två texter med olika kvalitet. I matematiken har vi arbetat vidare med tabeller och diagram. I måndags började också mattematchen, en nationell mattetävling som jag har anmält eleverna till.
Jag vill avsluta detta veckobrev med att påminna er om att det är studiedag på tisdag (21/3) nästa vecka. Fritids är öppet som vanligt.
Jag önskar er en fortsatt trevlig helg! J

Vecka 10

Hej!
Nu har första veckan efter sportlovet gått och det känns som att vi har fått uppleva alla tänkbara väder. Det gör det lite svårt att veta hur man ska klä sig. I veckan har det varit stort fokus på de nationella proven. Eleverna har fått göra två självbedömningar, en i svenska och en i matematik. Elevernas förmåga att kunna bedöma sig själva är en viktig del i deras lärande och utveckling. Eleverna har också fått göra ett gammalt nationellt prov i läsförståelse (faktatext). Dagen efter eleverna gjorde detta prov, fick de skriva en faktatext utifrån texterna de hade läst dagen innan. Processen kommer att vara samma när de skriver de ”riktiga” proven, det vill säga att de först får göra ett läsförståelseprov och sedan skriva en egen text dagen efter. Det här gäller för både berättade text och faktatext. Vad gäller matematiklektionerna den här veckan så har eleverna fortsatt att arbeta med omkrets och area. Nästa vecka kommer vi att gå vidare och arbeta med tabeller och diagram.
Nästa vecka ska eleverna göra delprov A i svenska/svenska som andraspråk. Det är ett prov som tränar elevernas muntliga förmåga. Klassen är uppdelad i 5 grupper och proven kommer att vara förlagda till måndag, torsdag och fredag. Vilken grupp som gör vilken dag är ännu inte bestämt, men jag kommer att meddela det på måndag morgon. Tänk på tipsen jag skrev i mitt förra inlägg om nationella proven.
Fram till påsklovet kommer eleverna inte att ha någon läsläxa. Det kommer att gå åt mycket tid till att göra proven, vilket gör att vi inte kommer att ha tid att arbeta med läxan i skolan. Däremot uppmanar jag ändå alla barn att läsa 10-15 minuter hemma varje dag. Om ni behöver hjälp med att hitta böcker som era barn kan läsa hemma, hör gärna av er till mig så kan jag hjälpa er.
Jag vill avsluta detta veckobrev med att be er föräldrar att ge era barn lite extra beröm hemma. Det har varit en lite annorlunda vecka, med många i personalen som har varit borta av olika anledningar. Vi som arbetar på skolan försöker alltid att göra det vi kan för att hjälpa varandra och alltid ha barnens bästa i åtanke. Det har varit en del pusslande med personal, och eleverna har verkligen visat förståelse och gjort sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Jag är verkligen jättestolt över att vara lärare för klass 3B.
Med det vill jag önska er en trevlig helg! J

Vecka 8

Hej!
Ännu en vecka är avslutad och vi är framme vid sportlovet. Det märktes att många var trötta och att det behövs lite ledigt från skolan, så att alla är redo inför de nationella proven (NP) som börjar direkt efter lovet. Proven i svenska/svenska som andraspråk kommer att vara förlagda till v. 10-14, medan proven i matematik börjar efter påsklovet. Mer information om NP i svenska/svenska som andraspråk hittar ni under fliken ”Svenska/SVA”. I ett separat inlägg längre fram kommer jag att erbjuda lite tips inför nationella proven.
I veckan som gått har vi arbetat med omkrets och area i matematiken. Eleverna verkade tycka att det var svårt, så det får vi lägga lite mer tid på. I svenskan (tillsammans med NO), har eleverna fått skriva en faktatext om tigern. De har också fått göra ett gammalt nationellt prov i läsförståelse. Det kändes bra att de fick tillfälle att träna på en provsituation så att de är mer förberedda inför de ”riktiga” proven sen. Alla verkade också ta provtillfället på allvar, vilket var härligt att se. I fredags fick eleverna också skriva prov i religion. De hade själva varit med och skapat frågorna.
Vi har arbetat en hel del med KRUT den senaste tiden. Jag anser att det är otroligt viktigt att arbeta kontinuerligt med värdegrundsfrågor för att eleverna ska känna sig trygga, både i skolan och med sig själva. I onsdags gjorde vi en KRUT-övning där vi arbetade med olika former av rastaktiviteter. Eleverna fick sitta i mindre grupper och diskutera förhållningsregler, vad som kan ”gå fel” och vad man ska göra om någonting händer. Eleverna hade många bra tankar och idéer som vi kommer att arbeta vidare med längre fram.
I torsdags hade jag förmånen att få gå på en utbildning om maktlekar och dolda kränkningar. Det var en mycket givande eftermiddag och jag lärde mig massor. Redan dagen efter gjorde vi lite enkla övningar i klassen, och vi kommer att arbeta vidare med det jag lärde mig som en del i vårt KRUT-arbete. För att läsa med om vad maktlekar är för något, gå gärna i på: http://maktlekar.org/ 
Med det vill jag önska er ett härligt sportlov! J

Vecka 7

Hej!

”Välkommen till vänliga veckan” stod det på dörren när eleverna kom till skolan i måndags. Det passade extra bra med tanke på att det var alla hjärtans dag i tisdags. Med anledning av vänliga veckan, har vi haft lite extra fokus på KRUT den här veckan. Vi har både pratat om att våga säga nej och om känslor. Ni som följer oss på Instagram kanske har sett att jag har lagt upp lite bilder från vårt KRUT-arbete. Vi har också arbetat med lite annat smått och gott den här veckan, till exempel mönster och symmetri, judendom och islam, och att skriva faktatexter om djur.

Nästa vecka är det ingen läsläxa. För de elever som har missat någon veckas läsläxa är det ett bra tillfälle att ta igen det då. Givetvis önskar jag att alla elever läser hemma ändå nästa vecka, eftersom det är så viktigt med kontinuerlig lästräning. Kanske har ni någon bok hemma som ni inte har hunnit läsa ännu? Istället för att arbeta med läsläxan i skolan, kommer eleverna att få arbeta med annan läsförståelse samt att skriva ett litet prov i religion.

På torsdag nästa vecka är jag på kurs efter lunch. Då kommer Sairah och Christian att ta hand om klassen.

Avslutningsvis vill jag uppmana er alla att gå in på rektorns blogg och läsa minnesanteckningarna från onsdagens föräldrasamråd. Ni hittar rektorns blogg via länken ”Samlingssida för Centralskolans bloggar” som finns i marginalen till höger.

Ha en fortsatt trevlig helg! J




Vecka 6

Hej!
Äntligen en vintervecka där snön har fått ligga kvar på marken hela veckan! Om kylan håller i sig även nästa vecka, är det viktigt att eleverna har på sig ordentligt med ytterkläder så att de kan njuta av vintern på rasterna.
Sedan slutet av förra terminen har vi arbetat med de fyra räknesätten i separata block. Den här veckan var det dags att blanda dem. Då var det extra viktigt för eleverna att läsa instruktionerna noga. Det var inte helt lätt och vi hade en hel del intressanta diskussioner när vi skulle välja rätt räknesätt.
Den här veckan har vi tagit en paus från vårt karaktärsarbete i svenskan. Istället har vi arbetat med ordklassen substantiv. Eleverna har bland annat fått lära sig hur man kan urskilja ett substantiv genom att sätta en, ett och flera framför olika ord.
I NO:n har eleverna fått välja ett djur och ta reda på fakta om det. Nästa vecka är det tänkt att de ska använda denna fakta och skriva en faktatext om djuret. I SO:n har vi fortsatt med vårt religionstema. Eleverna har fått läsa och svara på frågor om kristendomen. Nästa vecka kommer vi att gå vidare och arbeta med judendomen.
I onsdags fick vi besök av en elev som snart ska börja i vår klass. Under hennes besök fick hon bland annat se hur vi arbetar med engelska i appen Quizlet. Nästa vecka kommer hon att vara med oss under en hel dag, för att sedan börja i klassen veckan därpå. Det ska bli jätteroligt att hälsa en ny elev välkommen till klassen och eleverna verkade spända inför hennes besök i onsdags.
I måndags var det dags för de första elevledda utvecklingssamtalen. Det gick jättebra och jag är så stolt över eleverna och hur väl de hade förberett sig. På onsdag (15/2) nästa vecka är det dags igen. Den här dagen slutar eleverna kl. 13.30. För de elever som inte har fritidsplats finns det möjlighet att stanna kvar till kl. 14. Hör av er om ni önskar att ert barn stannar till kl. 14, annars får de gå hem kl. 13.30 när vi slutar.
Ha en fortsatt trevlig helg! J

Vecka 5

Hej!
Nu sitter jag här igen och skriver om veckan som gått. Veckorna verkligen rusar förbi! Trots det så hinner vi ändå med en hel del i skolan. I matematiken har vi arbetat vidare med addition med uppställning. Räknehändelserna som eleverna skapade förra veckan, satte jag ihop till ett räknehäfte som eleverna fick göra. Precis som förra gången, märktes det hur stolta eleverna var över sitt eget räknehäfte. I svenskan har vi fortsatt att arbeta med elevernas egna karaktärer. Den här veckan fick de rita varandras karaktärer utifrån beskrivningarna av dem. Då blev det ganska tydligt att elevernas inre bilder kan skilja sig åt en hel del, även om de utgår från samma beskrivning. I veckan introducerade jag också den sista av de fem läsförståelsestrategierna, nämligen ”Reportern”. Reportern ställer frågor på texten på tre nivåer. För att läsa vidare om läsförståelsestrategierna som vi arbetar med, besök gärna www.enlasandeklass.se/.  
Den här veckan har vi påbörjat en kurs i kodning. Syftet med den första lektionen var dels att ge eleverna chansen att kommunicera med hjälp av koder och symboler, dels att få dem att förstå vilken avancerad kodning som ligger bakom de mest enkla programmen. Det var inte helt lätt, men tillsammans kommer vi att lära oss mer och mer om kodning.
Eleverna har också fortsatt att förbereda sig inför de elevledda utvecklingssamtalen. Igår la jag upp ett inlägg med mer information kring samtalens struktur. Strukturen kommer att vara densamma som förra terminen, förutom att eleverna kommer att utgå från en Keynote-presentation på sin iPad.
Avslutningsvis vill jag göra er uppmärksamma på att jag har lagt till ytterligare en flik i menyraden ovan, nämligen KRUT. Där går det att hitta Centralskolans likabehandlingsplan för 2017, samt en modell över processen kring kränkande behandling. Jag uppmanar er alla att gå in där och läsa.
Ha en fortsatt trevlig helg! J

Vecka 4

Hej!
Ännu en vecka har gått och skolarbetet rullar på. Den här veckan har vi i matematiken gått vidare och börjat träna på addition med uppställning. Till en början var det lite klurigt att ställa om från subtraktion till addition, men nu känns det som att det börja släppa för de allra flesta. De har också fått skapa sina egna räknehändelser, som de sedan läste upp för varandra och fick/gav varandra feedback på. Nästa vecka kommer jag att kopiera alla räknehändelser så att eleverna får lösa varandras uppgifter. Förra veckan gjorde vi något liknande och man kunde verkligen se hur stolta eleverna var över att ha skapat ett eget räknehäfte tillsammans.
I svenskan har eleverna fått skapa sina egna karaktärer. De har fått beskriva dem med både text och bild. Framöver är det tänkt att dessa karaktärsbeskrivningar ska vara början på de berättelser som eleverna ska skriva.  
Den 3-5 februari är det avlusningsdagarna, och vi uppmanar så många som möjligt att delta. I marginalen till höger finns det länkar med mer information om avlusningsdagarna. Informationen går att läsa på flera språk.
På tisdag nästa vecka är det sista dagen som vi har Jessica som idrottslärare. Hon har valt att börja arbeta på en högstadieskolan i närheten av där hon bor. Vi tycker givetvis att det är tråkigt att hon slutar, men vi önskar henne lycka till på sin nya arbetsplats. Vi har en ny idrottslärare som börjar hos oss efter sportlovet. Nästa vecka kommer jag och Christian att ha hand om idrotten, och i klassen kom vi överens om att vi tillsammans skulle diskutera fram vad vi ska göra då. Därefter kommer vi att ha en vikarie fram till att den nya läraren börjar.
Avslutningsvis vill jag återigen uppmana alla som inte har bekräftat tiden ni har fått för elevledda utvecklingssamtal att göra det så fort som möjligt. Och med det så önskar jag er en fortsatt trevlig helg! J

Vecka 3

Hej!
Nu har andra veckan på vårterminen gått och den har varit full av lärande. I matematiken har vi fortsatt arbeta med subtraktion med uppställning. Nästa vecka är det dags att gå vidare till addition med uppställning. I svenskan har vi arbetat vidare med våra karaktärer. Hittills har vi arbetat med gemensamma karaktärsbeskrivningar, men nästa vecka är det dags för eleverna att skapa sina egna karaktärer. Det ska bli mycket spännande att ta del av deras kreativa skapande.
Den här veckan han vi också påbörjat två nya temaarbeten, ett i SO och ett i NO. Fram till sportlovet ska vi arbeta med religion (SO) samt djur och natur (NO). Ett önskemål som kom upp under veckans klassråd är vi planterar något igen. Tillsammans kom vi fram till att det skulle passa in i vårt arbete med djur och natur.  
Någon gång under helgen kommer jag att maila ut tider för elevledda utvecklingssamtal. Jag har tagit hänsyn till de önskemål jag har fått från er vårdnadshavare. Jag önskar att ni bekräftar de tider ni får genom att maila tillbaka till mig. Om det är så att någon tid inte skulle passa, ber jag er att byta tid med varandra och sedan meddela mig. Jag upplever att den här processen har gått mycket bra de föregående terminerna. Jag ser fram emot att komma igång med samtalen, som eleverna kommer att börja förbereda sig inför nästa vecka.
Jag önskar er en trevlig helg! J  

Vecka 2




Hej!

Nu har första veckan på vårterminen gått. Det var lite segt att komma igång första dagen, men resten av veckan har det gått hur bra som helst. Det känns bra att det gick så snabbt att komma igång med skolarbetet på allvar. Vi ska hinna med en hel del lärande innan terminen är slut.

I veckan har vi framförallt arbetat med matematik, svenska och KRUT. I matten har vi arbetat med uppställning med subtraktion och i svenskan har vi arbetat med att skapa karaktärer. Vi kommer att fortsätta med det här nästa vecka också. I vårt arbete med KRUT har vi gått över till att fokusera på bokstaven T (trygghet). Varje dag den här veckan har eleverna fått fundera över hur de trivs i skolan och vad de gör för att andra ska trivas.
Eftersom det är ny termin, vill jag påminna om rutinerna vid sjukanmälan. Sjukanmälan ska göras till expeditionen på telefon 591 268 00. Sjukanmälan sker varje dag om inte annat meddelats av vårdnadshavare. Telefonnumret till expeditionen finns också på klassens blogg under fliken ”kontakt”.

Om ett par veckor kommer eleverna få börja förbereda sig inför de elevledda utvecklingssamtalen. Precis som förra terminen kommer vi att avsätta två eftermiddagar/kvällar för samtal. Datumen för de elevledda utvecklingssamtal är måndag 6 februari och onsdag 15 februari. Jag kommer att skicka ut tider för samtal redan nästa vecka, så om ni har några önskemål om tid hör av er så snart som möjligt.


Med det vill jag önska er en trevlig helg! J  





Veckobrev höstterminen 2016



Vecka 50-51




Hej!

Här kommer sista veckobrevet för den här terminen! Tiden har verkligen rusat förbi, samtidigt som vi har hunnit med att lära oss massor. Förra terminen var det stort fokus på gruppstärkande aktiviteter, framförallt i form av lek. Den här terminen har vi istället fokuserat allt mer på kunskapsinhämtningen, även om vi såklart fortsatt att leka en del. När jag tänker tillbaka på vad det är vi har arbetat med så är det en del. Bara i matematiken har vi till exempel arbetat med multiplikation, division, uppställning med subtraktion, att prata matematik och problemlösning. Därutöver har vi också arbetat med forntiden, engelska ord och begrepp, att skriva sagor, stavning, meningsbyggnad, läsförståelse, KRUT och mycket mera. För att inte tala om våra dagar med Naturskolan där vi har lärt oss om teknik, hösten, berg, luft och vatten.

Nästa vecka går vi i skolan i två dagar. Terminsavslutningen är på tisdag kväll, 17.30-19.00. Därefter väntar en nästan tre veckor lång ledighet. Det känns välbehövligt efter allt vårt hårda arbete denna termin. Nästa termin gör eleverna nationella proven för första gången. Jag vet att flera elever känner sig oroliga och stressade inför proven, och där är vår roll som vuxna väldigt viktig för att de ska känna sig lugna och trygga. Precis som jag sa i början av terminen, så vill jag återigen påminna om att nationella proven framförallt är tillfälle för oss pedagoger att se vad det är eleverna behärskar och vad de behöver träna mera på. Det är alltså ett hjälpande verktyg i elevernas fortsatta kunskapsinhämtning.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka för ett gott samarbete den här terminen. Ett bra samarbete mellan hem och skola är en viktig del i att eleverna ska känna sig trygga i skolan.

Jag önskar er en fortsatt trevlig helg! Vi ses på tisdag kväll! J



Vecka 49




Hej!

Under veckan som gått har jag skrivit ett par inlägg om vad vi har gjort. Förutom teknikdagen i tisdags och att eleverna har fått planera sina berättelser, har vi bland annat tränat på 5:ans multiplikationstabell och börjat arbeta med järnåldern. Järnåldern är den sista tidsperioden i temat om forntiden och människan, och vi planerar att avsluta temaarbetet i samband med terminsavslutningen.

Nästa vecka kommer vi att nöta 4:ans multiplikationstabell. Vi kommer också fortsätta arbetet med järnåldern och bearbeta berättelserna som eleverna har påbörjat. Tanken är att de ska läsa upp berättelserna för eleverna i förskoleklass i början av nästa termin. Vi har gjort det en gång tidigare och det gick hur bra som helst. Jag tror att det kommer att motivera eleverna att lägga ner lite extra energi i sina berättelser nu när de vet att den kommer ha en mottagare. 

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!



Vecka 48




Hej!

Ännu en vecka har gått och vi närmar oss julledigheten med stormsteg. Som jag nämnde tidigare har det varit en del sjukdom på skolan, och den här veckan var det min tur. Sairah var i klassen i torsdags när jag var hemma och vilade upp mig.

I svenskan har vi fortsatt arbetet med sammansatta meningar. Vi har också arbetat en del med läsförståelse. I matematiken har vi fortsatt med division och ”tjatat” 3:ans multiplikationstabell. Nästa vecka kommer de att få nöta 5:ans tabell istället.

På tisdag nästa vecka (6 december) har vi en teknikdag med Naturskolan. Vi kommer att vara i Märsta så vi behöver inte åka någonstans. Mer information om dagen kommer i ett separat blogginlägg.

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 47


Hej!

Den här veckan har vi tagit en paus från veckans ord i svenskan. Istället har vi arbetat med hur man kan sätta ihop två meningar med bindeordet ”och”.  Vi kommer att fortsätta detta arbete nästa vecka, fast med orden ”men” och ”eller”. I matematiken har vi fortsatt med både division och uppställning i subtraktion. Vi kommer att fortsätta med det nästa vecka också.

Den här veckan blev det tyvärr ingen skridskoåkning eftersom Rami var sjuk. Istället har vi varit ute och lekt en kullek och ”Under hökens vingar”. På torsdag kommer vi dock att åka skridskor som planerat.

Tisdagen den 6/12 ska vi ha en teknikdag med Naturskolan. Vi kommer att vara i Märsta så vi behöver inte åka någonstans. Det här är den sista av sex heldagar som vi har haft med Naturskolan under det senaste året. Det har varit väldigt roliga och lärorika dagar.

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 46


Hej!

Ännu en vecka har gått och vintern vi fick uppleva förra veckan varade inte länge. Nu är vi tillbaka till regn och barmark. I veckan har det varit en del sjukdomar på skolan, både bland barnen och personalen. Därför är det extra viktigt med handhygienen just nu. Det är också viktigt att ert barn stannar hemma från skolan om de har kräkts. De ska sedan vara hemma i 48 timmar efter att symtomen upphört.

I matematiken har vi nu börjat med division. Till en början var det lite klurigt, med ganska snart började de förstå hur de skulle tänka. Jag tror de flesta eleverna har erfarenhet av division från verkliga livet, till exempel från när de har delat upp godiset på lördagar. I svenskan har de bland annat bearbetat sina berättelser som de skrev förra veckan. Läs gärna mitt tidigare inlägg om när vi hälsade på i förskoleklass och eleverna fick läsa upp sina berättelser. Det gick väldigt bra och vi planerar att göra det snart igen.

Nästa vecka och veckan efter det är det skridsko-veckor. Vi kommer att åka skridskor på torsdag både vecka 47 och 48. På onsdag nästa vecka är det ingen idrott eftersom Rami är i ishallen hela dagen.

Avslutningsvis vill jag uppmärksamma er på att rektorn Carola har lagt ut novemberbladet på sin blogg. Jag uppmanar er alla att gå in och läsa det. Bloggen hittar ni via den här länken: http://nyacentralskolanrektor.blogspot.se/

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 45


Hej!

Första veckan efter lovet har nu gått. Vi satte igång och arbetade i full fart på en gång, men en av de största händelserna måste vara all snö som har fallit. Det är så fantastiskt att se hur roligt barnen har ute på rasterna, nu när de kan åka pulka och bygga snöfigurer. Tidigare i veckan skrev jag ett inlägg på bloggen om vad vi alla behöver tänka på nu när vi har en skolgård täckt av snö. Om ni inte har läst inlägget, skrolla ner på bloggen och ta del av skolans snöregler.

En annan stor händelse är såklart att Sairah Hasan har börjat som lärare på skolan. Som jag nämnde i förra veckobrevet, kommer hon att arbeta i årskurs 3 och 6. Vi önskar henne varmt välkommen! Klassen hade ritat varsin teckning till Sairah, vilket är något vi alltid brukar göra när någon ny ska komma till klassen. Hon blev jätteglad för teckningarna och talade också om det för eleverna. Det märktes att eleverna växte lite av berömmet de fick. Det känns bra att göra någon annan glad!

Nästa vecka är det barnboksveckan, och på torsdag är det nationella läsdagen. Det här kommer vi såklart att uppmärksamma. På nationella läsdagen ska vi bland annat hälsa på i förskoleklass och läsa för de yngre barnen.

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 43


Hej!

En händelserik vecka är nu avslutad och vi är framme vid höstlovet. Jag tror vi alla behöver vila upp oss lite så att vi är redo för de sista veckorna på terminen.

I måndags var det FN-dagen. Då lekte alla barn och pedagoger i F-3 kramkull tillsammans. Fotbollsplanen kryllade av barn och vuxna, och det var så härligt att se glädjen i leken. För att läsa mer om det vi gjorde på FN-dagen, se tidigare blogginlägg. I tisdags var vi i Pinnbacksskogen halva dagen och lärde oss om allemansrätten. Trots lite tråkigt väder, hade vi ändå en givande förmiddag. Jag tror alla elever numera är väl bekanta med allemansrättens regel ”inte störa, inte förstöra”. I torsdags hade barnen med sig en sak hemifrån som betyder något för dem. Det var kul att se vad de hade med sig och lyssna till varför just den saken är viktig för dem. Muntlig framställan är svårt, och det är något vi kommer att arbeta mer med framöver. Vi avslutade veckan med lite höstlovsmys. Då såg vi på en film och åt lite gott.

På måndagen efter lovet hälsar vi Sairah välkommen till Centralskolan. Hon ska arbeta som lärare i årskurs 3 och 6. Det känns fantastiskt bra att vi kommer att ha tillgång till ännu en  pedagog som kan stötta eleverna i deras kunskapsinlärning.

Jag önskar er ett trevligt höstlov!

PS. Glöm inte att fritids är stängt på måndag för fortbildning och planering.

Vecka 42


Hej!

Ännu en vecka har gått, och nu är det bara en vecka kvar till höstlovet. Den här veckan har vi bland annat varit ute på höstvandring med Naturskolan. Fokus var givetvis hösten och hur den syns i naturen, men vi fick också chansen att se ett stort flyttblock från istiden. Det passade bra med tanke på det tema vi arbetar med just nu, det vill säga Forntiden och människan.  

Nästa vecka kommer att vara en händelserik vecka. På måndag är det FN-dagen och det uppmärksammar vi med några schemabrytande aktiviteter. Dagen slutar dock som vanligt med slöjd på eftermiddagen. På tisdag har F-3 en gemensam aktivitetsdag på förmiddagen. Då går vi till Pinnbacksskogen och lär oss om bland annat allemansrätten. Det kommer att finnas tid till fruktstund, så eleverna kan ta med sig frukt om de vill. Det är bra om barnen har med sig en vattenflaska. På torsdag är det internationella nalledagen. Det tänkte vi uppmärksamma genom att barnen får ta med sig och berätta om en sak som betyder något för dem. Det är ett sätt för dem att på träna på muntlig framställan, som är ett mål i läroplanen. På måndag kommer jag att gå igenom uppgiften med eleverna, så att de vet vad de ska göra. På fredag avslutar treorna veckan med lite gemensamt höstlovsmys.

Förra veckan bad jag er föräldrar att påminna era barn att ta med sig läsläxan på fredagar. Det måste ha haft stor effekt för nästan alla elever hade med sig den. Det gjorde det mycket lättare att arbeta med läsläxan i skolan, så TACK så mycket! J

Ha en fortsatt trevlig helg!

PS. Glöm inte att fritids är stängt måndag 31/10 för fortbildning och planering.

Vecka 41


Hej!

Veckorna rullar på och nu har vi kommit ungefär halvvägs på terminen. Tiden går verkligen med en rasande fart!

Den här veckan har vi bland annat fortsatt att träna samarbete i mindre grupper. Redan nu märks det en stor förbättring. Det är så kul att se hur eleverna tar hjälp av varandra för att lösa olika uppgifter. Min förhoppning är att eleverna allt oftare kommer att vända sig till sina klasskompisar om de behöver hjälp med något, även då vi inte arbetar specifikt med samarbetsövningar.

Precis som förra terminen har eleverna samlat ”grodor” i en skål den här terminen också. Varje gång jag börjar räkna, ska eleverna sätta sig tysta på sina platser. Om de hinner sätta sig tysta innan jag har räknat till tio, får de en groda. Den här veckan fyllde de burken, vilket innebar att vi hade lite fredagsmys med popcorn och kakor. Det var ett trevligt avslut på veckan! Bra jobbat 3B! J

Avslutningsvis vill jag be er föräldrar om hjälp. Elevernas läsläxa är till fredag, och varje vecka är det många barn som varken har läseboken eller läxboken med sig. Läseboken är viktig att de har med sig, eftersom vi arbetar med den på lektionerna både på fredagar och måndagar. Kan ni hjälpa mig att påminna era barn att ta med sig läsläxan på fredagar. Sedan får de ta med sig den hem igen på måndagen efter. 

Ha en fortsatt trevlig helg!

PS. Glöm inte att eleverna ska iväg med Naturskolan på måndag! Se tidigare inlägg för mer information.

Vecka 40


Hej!

Ännu en vecka har gått och nu börjar det kännas på allvar att hösten är här. Den här veckan har jag plockat fram både mössan och vantarna.

Nu är nästan alla elevledda utvecklingssamtal klara! Det är bara ett par kvar, och när de är gjorda kommer jag att skicka ut information om hur ni föräldrar kan logga in på Infomentor för att läsa era barns individuella utvecklingsplaner (IUP). Det är framförallt det vi gick igenom på utvecklingssamtalen, som kommer ligger till grund för dessa IUP:er. Dock kommer det ta några veckor till innan jag har hunnit skriva in allt i Infomentor.

Den här veckan har vi börjat träna mer på att samarbeta, både i svenskan och i matten. I matten fick eleverna muntligt lösa matteproblem i mindre grupper. Det gick jättebra och eleverna verkade också tycka att det var roligt. I svenskan fick eleverna bearbeta läsläxan på olika sätt. I grupper om fyra eller fem elever, fick de samarbeta på fyra olika stationer (högläsning, läsförståelse, skriva en berättelse utifrån ett tema samt göra något kreativt). Det här var betydligt svårare för eleverna, och det som var svårast var inte uppgifterna i sig utan själva samarbetet. Det måste vi träna vidare på! I helklass diskuterade vi också hur viktigt det är att kunna samarbeta, exempelvis när man ska spela fotboll.

Jag önskar er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 39


Hej!

Det har varit en kort vecka, men vi har ändå fått en del gjort. Vi har både hunnit med diagnos 8 i matten och ett litet engelskatest. Dessutom har halva klassen haft sitt elevledda utvecklingssamtal. Jag är mycket imponerad av hur väl eleverna hade förberett sig, det märktes verkligen under samtalen. På måndag är det samma sak som gäller. Jag kommer att sitta ner med de elever som har samtal på eftermiddagen och kvällen, så att de också får chansen att ytterligare förbereda sig.

På måndag välkomnar vi en ny elev välkommen till klassen. Som vanligt har eleverna fått rita en teckning till den nya eleven.

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 38


Hej!

Den här veckan har eleverna arbetat mycket med att förbereda sig inför de elevledda utvecklingssamtalen. De har bland annat tagit hjälp av varandra för att träna på att prata om hur det går för dem i skolan. På måndag kommer jag att sitta ner med de elever som har samtal på eftermiddagen och kvällen för att ytterligare förbereda dem. Det är spännande att se hur eleverna tar ytterligare steg mot att äga sitt eget lärande.

I temat ”Forntiden och människan” har vi gått vidare till stenåldern. Eleverna fick bland annat samla pinnar och stenar för att bygga sina egna stenåldersleksaker. Precis som barn på stenåldern gjorde.

Nästa vecka är det en kort vecka eftersom det är studiedagar på torsdag och fredag. Fritids har dock öppet som vanligt. Det är därför ingen läsläxa till nästa vecka, utan kapitel 5 är till veckan därpå, fredag 7/10.

Jag vill avsluta med att informera er om att jag är tjänstledig på onsdag nästa vecka. Sandra och Christian kommer att vara med klassen, samt Rami när de har idrott.

Trevlig helg!

Vecka 37


Hej!

Den här veckan har eleverna börjat komma igång med sina arbetsscheman på allvar. Det är så roligt att se hur barnen tar ett allt större ansvar för sitt eget lärande för varje vecka som går. I veckan har vi också lärt oss om berg, luft och vatten med Naturskolan och ”lunkat” i Pinnbacksskogen med idrottsläraren Rami.

I onsdags var det föräldramöte för F-3. Tack till alla er som hade möjlighet att komma! Under den gemensamma delen för F-3, informerade vi bland annat om föräldrasamverkan. Varje klass ska utse två representanter som träffas ett par gånger per termin. Alla föräldrar är dock välkomna på dessa möte, inte bara representanterna. Vilka av er skulle vara intresserade av att vara representant? Hör av er till mig på mailen.

I klassrummet pratade jag sedan utifrån följande punkter: undervisningen, elevledda utvecklingssamtal, nationella proven och bloggen. Mycket av det jag informerade om kommer att vara återkommande moment i veckobreven och på bloggen. Vad gäller de elevledda utvecklingssamtalen, kommer jag att skicka ett informationsmail till er imorgon söndag eller på måndag.

Avslutningsvis vill jag informera er om att fritids är stängt för gemensam planering måndagen den 31/10 (på höstlovet). Det går att läsa mer om fritids och deras verksamhet på deras blogg som nu är igång. Bloggen hittas på adressen http://centralskolansfritidshem.blogspot.se/ eller på vår gemensamma sida http://nyacentralskolan.weebly.com/.

Trevlig helg!

Vecka 36


Hej!

Vilken händelserik vecka det har varit! Med fotografering, dans och simning på schemat har det inte blivit mycket undervisning i klassrummet. Tiden vi har spenderat i klassrummet har vi däremot varit mycket effektiva: vi har läst, lärt oss om istiden, introducerat multiplikation och övat på veckans ord.

Som ni säkert redan har läst på bloggen, blev fredagens tur till Flottvik tyvärr inställd. Eftersom jag var fast i Uppsala och Christian var sjuk beslutade vi att det bästa alternativet var att skjuta upp dagen med Naturskolan. Eleverna tog förändringen mycket bra, och vi hade en mysig dag på skolan istället. Dagen med Naturskolan är ombokad till nu på tisdag (13/9).

Nästa vecka kommer eleverna att börja förbereda sig inför de elevledda utvecklingssamtalen. Tiderna för utvecklingssamtalen skickar jag ut via mail på måndag.

Sedan vill jag återigen påminna om föräldramötet på onsdag 14/7 kl. 18.00. Vi börjar i matsalen med en gemensam del för F-3. Sedan fortsätter alla klasser i respektive klassrum. 

Ha en fortsatt trevlig helg!

Vecka 35


Hej!

I måndags introducerade jag arbetsschemat för eleverna. Från och med nu kommer eleverna att få ett individanpassat arbetsschema varje vecka, vilket kommer att innehålla uppgifter som de kan göra i egen takt. De första veckorna börjar vi med några få uppgifter och allt eftersom kommer arbetsschemat att byggas på. 

I veckan har vi också börjat arbetet med det nya temat om forntiden och människan. Efter en gemensam introduktion fick eleverna göra tankekartor i sina Ipads. Tankekartorna fick de sedan lägga in i deras digitala böcker som vi också påbörjade i veckan. Under temat med forntiden och människan kommer vi att arbeta en hel del digitalt. IT-pedagogen Micke kommer också vara involverad i temat, som är gemensamt för hela årskurs 3.

Nästa vecka är en händelserik vecka. På måndag är det fotografering, på tisdag börjar dansen igen, på onsdag och torsdag är det simning och på fredag ska vi till Flottvik på en heldag med Naturskolan. Jag återkommer i ett separat inlägg med mer information om dagen med Naturskolan. Eftersom vi ska vara borta hela fredagen, kommer läsläxan att vara till torsdag nästa vecka.

Snart kommer förberedelserna inför utvecklingssamtalen att börja. I samband med nästa veckas veckobrev kommer jag att skicka ut tider för samtalen på mailen. Samtalen kommer att vara förlagda till måndag 26 september och måndag 3 oktober. Om ni har önskemål om tid, vill jag att ni hör av er så fort som möjligt. 

Ha en fortsatt trevlig helg!

Vecka 34


Hej!

I veckan som gått har vi främst fokuserat på svenska, matematik och vårt påbörjade värdegrundsarbete. Tanken är att värdegrundsarbetet ska vara ett kontinuerligt inslag i undervisningen under året. I svenskan har vi lärt känna fem nya kompisar, nämligen Spågumman, Konstnären, Detektiven, Reportern och Cowboyen. Var och en av dessa karaktärer representerar en läsförståelsestrategi som barnen ska lära sig att ta hjälp av för att så småningom bli ”stjärnläsare”. Fortsättningsvis kommer vi att arbeta med en läsförståelsestrategi i taget. I svenskan har vi också gått igenom läsläxan som eleverna kommer att ha varje vecka. Läsläxan är från fredag till fredag. Jag önskar att barnen läser lite varje dag, snarare än att de läser allt på en gång. Till läsläxan har de också fått varsin läxbok. I läxboken finns det några frågor som är kopplade till varje kapitel. Jag vill att barnen svarar på frågorna och tar med sig läxboken till skolan varje fredag.

Nästa vecka kommer vi att börja med vårt tema om forntiden och människan. I detta tema kommer vi att arbeta en hel del digitalt. Alla barn kommer att få en ”personlig” iPad, som de kommer att använda i undervisningen. I veckan fick eleverna med sig ett datakontrakt hem. För att barnen ska får tillgång till skolans nätverk och datorer behöver de (tillsammans med en målsman) skriva under blanketten och ta med den tillbaka till skolan.

På tisdag nästa vecka är jag borta på utbildning. Då kommer Christian och Sandra bland annat gå till biblioteket med klassen. De elever som har ett eget lånekort får gärna ta med det då. På biblioteket ska alla barn få låna böcker som de kan läsa när vi har tyst läsning på morgonen. Precis som förra året kommer vi att räkna antalet sidor vi läser tillsammans. Det ska bli spännande att se hur många vi hinner läsa på ett helt år! J 

Med det vill jag önska er en fortsatt trevlig helg!

Vecka 33


Hej!

Nu har de tre första dagarna på det nya skolåret gått. Jag tror de flesta tyckte det var ganska skönt att mjukstarta med en kort vecka. De här dagarna har vi främst fokuserat på att få ihop gruppen innan vi sätter igång med det ”vanliga” skolarbetet nästa vecka. Eleverna har bland annat fått genomföra olika uppdrag utifrån KRUT (Kamratskap – Respekt – Unik – Trygghet). Tillsammans klarade de uppdragen galant! :) Flera av er kanske har följt det via bloggen. På tal om bloggen så vill jag också be er hålla koll på informationen jag skriver i marginalen till höger på sidan. Där kommer jag lägga upp information om vad som händer framöver, till exempel har jag  redan nu lagt upp information om att det är simning vecka 36.

För er som inte har fyllt i och lämnat tillbaka blanketterna ni fick första skoldagen, vill jag be er göra det så fort som möjligt. Det är viktigt att vi har aktuell information om ert barn på skolan. Kom ihåg att blanketten ”Elevinformation” har en baksida och att den ska skrivas under.

Vecka 35 kommer hela årskurs 3 att påbörja ett ämnesöverskridande temaarbete om människan. I samband med detta tema funderar vi på att göra ett studiebesök till Naturhistoriska muséet veckan innan höstlovet (troligtvis). Jag vill redan nu höra mig för om några föräldrar skulle vilja följa med då?

Med det vill jag önska er en trevlig helg!

Ingela

PS. Skriv gärna en kort kommentar här under så jag vet att ni har hittat hit till bloggen!

 

 























4 kommentarer:

  1. Hej Ingela!
    Vi har hittat den! / Oliwers föräldrar

    SvaraRadera
  2. Hittat! /Therese

    Måste samtidigt fråga; Ska den här bloggen vara öppen för allmänheten eller enbart för oss föräldrar i framtiden när alla hittat hit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att informationen ska vara så lättillgänglig som möjligt för föräldrar, kommer bloggen fortsätta att vara öppen.

      Radera